Ethnomathematics on traditional games: Porok from Penaga Village

Authors

  • Nindita Asma Ul Husna Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Febrian Febrian Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Muhamad Risky Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Yesica Salshabila Arifin Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Irna Andriani Hamudin Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Sarah Sarah Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Anderi Anderi Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Usnul Hakim Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Fildza Wardina Universitas Maritim Raja Ali Haji

DOI:

https://doi.org/10.31629/jg.v8i2.6653

Keywords:

ethnomathematics, traditional porok game, mathematical acitivity, mathematical concept

Abstract

Ethnomathematics is a science that studies the existence of mathematical concepts in social culture. One of the cultures in Indonesia is traditional games, which are a reflection of local wisdom. Traditional games can be linked to mathematics learning through an ethnomathematics approach. One example is the game of porok. The Porok game is among the most popular traditional games in Penaga Village, Bintan Bay and the Riau Islands. This game can potentially be explored regarding its use in mathematics learning. Thus, this research aims to dig deeper into the mathematical concepts and activities of the porok game as a form of ethnomathematics. This research uses a qualitative approach with an ethnographic design. The data source for this research is the head of the Dang Merdu studio in Penaga Village, Bintan Regency. Data collection was carried out through observation, interviews and documentation. The data analysis technique is carried out through 4 stages of analysis: domain analysis, taxonomic analysis, componential analysis, and cultural theme analysis. The research found basic activities and mathematical concepts in this game. The mathematical activities obtained are counting, measuring, explaining, playing and planning. Apart from that, this game has mathematical concepts, namely, value comparison, addition, geometric figures and probability, arithmetic sequences and series, probability and rotation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aflah, H., & Andhany, E. (2022). Etnomatematika dalam budaya suku alas di kabupaten aceh tenggara. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2376–2390.

Andriyani, & Kuntarto, E. (2017). Etnomatematika: Model baru dalam pembelajaran. Jurnal Gantang, 2(2), 133–144.

Astriandini, M. G., & Kristanto, Y. D. (2021). Kajian etnomatematika pola batik keraton surakarta melalui analisis simetri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 13–24.

Astuti, P., Febrian, F., Afdillah, A., Nurmelia, H., Fitriani, K. I. N., Melisawati, M., Sari, P. S., & Ambarini, T. (2023). ETNOMATEMATIKA pada permainan canang kepulauan riau. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1).

Dewita, A., Mujib, A., & Siregar, H. (2019). Studi etnomatematika tentang bagas godang sebagai unsur budaya mandailing di sumatera utara. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 1–12.

Febrian, & Astuti, P. (2022). Buku ajar etnomatematika maritim dan pmri (dengan implementasi team-based project).

Hamidah, D., Putri, R. I. I., & Somakim, S. (2017). Eksplorasi pemahaman siswa pada materi perbandingan senilai menggunakan konteks cerita di SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 1(1), 1–10.

Hardiarti, S. (2017). Etnomatematika: Aplikasi bangun datar segiempat pada candi muaro jambi. Aksioma, 8(2), 99–110.

Ismail, S. (2015). Suku ke-n barisan aritmetika tingkat dua, tiga dan empat dengan pendekatan akar karakteristik. ARTIKEL, 1(423).

Kusumaningsih, W. (2019). Desain etnomatematika pada permainan congklak berbasis blended learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa SMP.

Kuswidi, I., Lestari, D. F., Arfinanti, N., & Azka, R. (2021). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional layangan (pemahaman materi bangun datar layang-layang dan pengembangan karakter). Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 3(2), 129–137.

Loma, D. F., Djong, K. D., Dosinaneg, W. B. N., Fernandez, A. J., Leton, S. I., & Lakapu, M. (2023). Analisis profil siswa kelas viii dalam memahami konsep rotasi. Asimtot: Jurnal Kependidikan Matematika, 5(01), 53–60.

Marina, M., & Izzati, N. (2019). Eksplorasi etnomatematika pada corak alat musik kesenian marawis sebagai sumber belajar matematika. Jurnal Gantang, 4(1), 39–48.

Muslimin, T. P., & Rahim, A. (2021). Etnomatematika permainan tradisional anak makassar sebagai media pembelajaran geometri pada siswa SD. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 22–32.

Noto, M. S., Firmasari, S., & Fatchurrohman, M. (2018). Etnomatematika pada sumur purbakala desa kaliwadas cirebon dan kaitannya dengan pembelajaran matematika di sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 201–210.

Paramisuari, A. A. S., & Purwani, S. P. M. E. (2019). Perlindungan hukum ekspresi budaya tradisional dalam bingkai rezim hak cipta. Kertha Semaya: Journal Ilmu Hukum, 7(1), 1–16.

Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1–12.

Ramadhina, A. L., Septiana, C., Pebrianti, M., & Wahidin, W. (2021). Eksplorasi etnomatematika konsep pola bilangan dalam permainan tradisional. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 3(2), 65–69.

Sari, D. L., Fitriani, D. A., Khaeriyah, D. Z., & Nursyahidah, F. (2022). Hypothetical learning trajectory pada materi peluang: konteks mainan tradisional ular naga. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 203–214.

Subagyo, A., Listyorini, T., & Susanto, A. (2015). Pengenalan rumus bangun ruang matematika berbasis augmented reality. Prosiding SNATIF, 29–32.

Sulistyani, A. P., Windasari, V., Rodiyah, I. W., & Muliawati, N. E. (2019). Eksplorasi etnomatematika rumah adat joglo tulungagung. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 22–28.

Taskiyah, A. N., & Widyastuti, W. (2021). Etnomatematika dan menumbuhkan karakter cinta tanah air pada permainan engklek. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 81–94.

Taus, F. M., Nahak, S., & Deda, Y. N. (2022). Eksplorasi etnomatematika pada permainan tradisional congklak di desa femnasi. MES: Journal Of Mathematic Education and Science, 7, 1–9.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Husna, N. A. U. ., Febrian, F., Risky, M. ., Arifin, Y. S. ., Hamudin, I. A. ., Sarah, S., Anderi, A., Hakim, U., & Wardina, F. . (2023). Ethnomathematics on traditional games: Porok from Penaga Village. Jurnal Gantang, 8(2), 133–143. https://doi.org/10.31629/jg.v8i2.6653

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>