Analisis Pengaruh Experiental Marketing terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan di PT Pos Indonesia Pekanbaru
DOI:
https://doi.org/10.31629/bi.v5i1.3538Keywords:
Experiential Marketing, Customer Satisfaction, Customer LoyaltyAbstract
The development of technology and information today makes the domestic goods delivery service business increase every year. This causes the opportunity for the entry of courier service companies to be wide open so that it can result in a business in the field of courier services that is increasingly competitive. Competition to compete for potential customers and retain existing customers is an increasing challenge and must be faced by PT Pos Indonesia (Persero) in marketing its delivery services. PT Pos Indonesia (Persero) especially PT Pos Indonesia (Persero) Pekanbaru has implemented Experience Marketing in it’s business processes. However, in the last 3 years, based on Consumer Complain Handling (CCH) at PT Pos Indonesia (Persero) Pekanbaru, it has tended to increase, meanwhile Revenue from the Mail and Package Delivery Business tends to decrease. The purpose of this study is to analyze and find out how much influence Experiential Marketing has on Customer Satisfaction and Loyalty at PT Pos Indonesia (Persero) Pekanbaru. The population taken in this study were customers who had transacted more than 3 times at PT Pos Indonesia (Persero) Pekanbaru. The sample selection technique used is non-probability sampling, with the number of samples used as many as 180 samples. The data analysis method used is Structural Equation Modeling (SEM). From the results of research that has been done, it can be concluded that Experiential Marketing has a significant and positive effect on Customer Satisfaction. Experiential Marketing also has a significant and positive effect on Customer Loyalty, and Customer Satisfaction has a positive and significant effect on Customer Loyalty.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Anda diperbolehkan:
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini
- Pemberi lisensi tidak dapat mencabut ketentuan di atas sepanjang Anda mematuhi ketentuan lisensi ini.
Berdasarkan ketentuan berikut:
- Atribusi — Anda harus mencantumkan nama yang sesuai , mencantumkan tautan terhadap lisensi, dan menyatakan bahwa telah ada perubahan yang dilakukan . Anda dapat melakukan hal ini dengan cara yang sesuai, namun tidak mengisyaratkan bahwa pemberi lisensi mendukung Anda atau penggunaan Anda.
- NonKomersial — Anda tidak dapat menggunakan materi ini untuk kepentingan komersial .
- BerbagiSerupa — Apabila Anda menggubah, mengubah, atau membuat turunan dari materi ini, Anda harus menyebarluaskan kontribusi Anda di bawah lisensi yang sama dengan materi asli.
- Tidak ada pembatasan tambahan — Anda tidak dapat menggunakan ketentuan hukum atau sarana kontrol teknologi yang secara hukum membatasi orang lain untuk melakukan hal-hal yang diizinkan lisensi ini.
Pemberitahuan:
Anda tidak perlu menaati lisensi untuk bagian materi ini yang telah berada di bawah domain publik atau untuk penggunaan yang diizinkan di bawah pengecualian atau pembatasan .
Tidak ada jaminan yang diberikan oleh lisensi ini. Lisensi ini mungkin tidak memberikan izin yang sesuai dengan tujuan penggunaan Anda. Sebagai contoh, hak-hak lainnya seperti hak atas potret, hak atas privasi, atau hak moral dapat membatasi penggunaan materi berlisensi CC.