Pendidikan Anti Korupsi Bagi Mahasiswa di Kota Tanjungpinang

Authors

  • Oksep Adhayanto Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Dewi Haryanti Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Marnia Rani Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Agus Hendayady Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Handrisal Handrisal Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Pery Rehendra Sucipta Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Eka Rus Budiyanti Mahasiswa Program Studi Ilmu Hukum Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Donny Andrian Mahasiswa Program Studi Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Afrillia Afrillia Mahasiswa Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Nadya Triyana Mahasiswa Program Studi Hubungan Internasional Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Ayunatasya Ayunatasya Mahasiswa Program Studi Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Raja Suhaila Mahasiswa Program Studi Magister Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji

DOI:

https://doi.org/10.31629/takzimjpm.v1i1.3839

Keywords:

Education, Anti-Corruption, Students

Abstract

The purpose of this community Service activity is to create an anti-corruption young generation and in order to prepare the younger generation who has knowledge about anti-corruption from an early age, is able to internalize anti-corruption values ​​in everyday life, and can know the punishment for acts of corruption. corruption crime. The method of delivering material in this activity is a zoom meeting through lectures and discussions. The conclusion of this activity is that efforts to prevent corruption can be taken through anti-corruption education. Anti-corruption education is an effort to provide understanding and prevent the occurrence of acts of corruption committed in the formal learning process in lectures. Education should be able to create humans who have extensive knowledge, good morals, and master technology. Education is a place to build human resources who are able to make changes to the wider community

References

Adhayanto, Oksep; Sucipta, Pery Rehendra; Syahputra, Irwandi; S, R. P. (2020). Integrasi Pendidikan Anti Korupsi Dalam Kegiatan OSIS Di Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 2 Kota Tanjungpinang. Jurnal Karya Abdi, 01(02), 1–9. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.32520/karyaabdi.v2i1.1260

Adhayanto, Oksep; Sucipta, N. S. M. (2020). Restorative Justice of Corruption in the Villages. Acta Universitatis Danubius, Juridica, 16(2), 18–27. https://dj.univ-danubius.ro/index.php/AUDJ/article/view/416

Adhayanto, Oksep; Sucipta, P. R. I. (2017). Membangun Sistem Politik Yang Tidak Rentan Korupsi (Perspektif Perubahan Budaya Versus Perubahan Sistem ). Jurnal Selat, 5(1), 53–60. https://ojs.umrah.ac.id/index.php/selat/article/view/289

Afifah Mahdiy Mufidah, G. A. S., & Ma’ruf, M. A. (2019). Peran Mahasiswa Dalam Gerakan Anti Korupsi. UNNES LAW REVIEW, 2(2), 205–215. https://review-unes.com/index.php/law/article/view/114

Hasanah, S. U. (2018). Kebijakan Perguruan Tinggi dalam Menerapkan Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1), 1–13. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/kewarganegaraan/article/view/229-241

Krista Surbakti, K. S. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Justiqa, 03(01), 45–58.

Listyorini, D., Suliantoro, A., Andraini, F., Hukum, F., Stikubank, U., & Semarang, U. (2021). Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2001 Terhadap Mata Kuliah Pendidikan Anti Korupsi Pada Mahasiswa Universitas STIKUBANK Semarang. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 223–232. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jpku.v9i1.32723

Manurung, E. H., Heliany, I., Sarjana, P., & Mpu, U. (2020). Preventive Actions That Must Be Done in Growing. USM Law Review, 3(1), 219–234. https://journals.usm.ac.id/index.php/julr/article/view/2381/1599

Natal Kristiono. (2019). Penanaman Karakter Anti Korupsi Melalui Mata Kuliah Pendidikan Anti Korupsi Bagi Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Semarang. Hibualamo: Seri Ilmu-Ilmu Sosial Dan Kependidikan, 3(22), 38–44.

Widodo, S. (2019). Membangun Pendidikan Antikorupsi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 35–44. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/11142

Published

2021-11-01