Strategi Efektivitas Pembelajaran Daring Perguruan Tinggi pada Masa Pandemi Covid-19 di Kepulauan Riau

  • Nazaki Nazaki Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Dwi Vita Lestari Soehardi Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Sultan Abdurrahman, Indonesia
  • M. Alfan Sidik Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Sultan Abdurrahman, Indonesia
  • Satriadi Satriadi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pembangunan, Indonesia
  • Nanik Rahmawati Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Oksep Adhayanto Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Syamsudin Lango Kukun Mahasiswa Program Magister Administrasi Publik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Nurfikha Nurfikha Mahasiswa Program Studi Manajemen Bisnis Syariah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Sultan Abdurrahman, Indonesia
  • M. Ali Akbar Mahasiswa Program Studi Ilmu Hukum Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Jaka Irwandi Mahasiswa Program Studi Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Putri Indah Lestari Mahasiswa Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Sri Rahma Dewi Mahasiswa Program Studi Ilmu Hubungan Internasional Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
  • Windi Prestiya Ananda Putri Mahasiswa Program Studi Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Maritim Raja Ali Haji, Indonesia
Keywords: Strategy, E-Learning, Covid-19 Pandemic.

Abstract

The Covid 19 pandemic that hit the world today has lasted approximately 1.5 years. Various efforts are made to keep the process of life running by not ignoring the spread of Covid 19, including in the field of education. During the Covid 19 pandemic, E-learning became one of the solution options to keep educational activities running. In fact, there are still obstacles in implementing learning by methods from especially in Riau Islands Province. The problem in this activity is related to the Effectiveness Strategy of E-Learning of Universities during the Covid-19 Pandemic in Riau Islands. This method of delivering Community Service activities is done with zoom media. Conclusions obtained during the process of activities found that network constraints became a major factor in carrying out learning by online methods in Riau Islands Province.

References

Adi Wijayanto, A. L., & Diana Lutfiana Ulfa, M. S. T. (2020). Penerapan Adaptasi Kebiasaan Baru pada Era Pandemi Virus Corona 19 di Berbagai Sektor Pendidikan. In Pembelajaran Daring (Issue November).

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Asmuni. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(4), 281–288. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy

Atsani, K. L. G. M. Z. (2020). Transformasi Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93.

Darmalaksana, W., Hambali, R. Y. A., Masrur, A., & Muhlas. (2020). Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2020, 1(1), 1–12.

Hadi, L. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Matematika Ideal Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Zarah, 8(2), 56–61. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i2.106

He, W., Xu, G., & Kruck, S. E. (2014). Online is education for the 21st century. Journal of Information Systems Education, 25(2), 101–105.

Hikmat, Hermawan, E., Aldim, & Irwandi. (2020). Efektivitas Pembalajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 : Sebuah Survey Online. Digital Library, UIN SUnan Gung Djati, Bandung, 1–7. http://digilib.uinsgd.ac.id/30625/

Huda, M., Maseleno, A., Teh, K. S. M., Don, A. G., Basiron, B., Jasmi, K. A., Mustari, M. I., Nasir, B. M., & Ahmad, R. (2018). Understanding Modern Learning Environment (MLE) in big data era. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(5), 71–85. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i05.8042

Mansyur, A. R. (2020). Dampak COVID-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Di Indonesia. Education and Learning Journal, 1(2), 113. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i2.55

Maulana, H. A., & Hamidi, M. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 224–231. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v8i2.3443

Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405

Puspitorini, F. (2020). Strategi Pembelajaran Di Perguruan Tinggi Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 99–106. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.274

Sudrajat, J. (2020). Kompetensi Guru Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(2), 100. https://doi.org/10.26623/jreb.v13i2.2434

Widiyono, A. (2020). Efektifitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD di Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan, 8(2), 169–177. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v8i2.458

Yani Fitriyani, Irfan Fauzi, M. Z. S. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan, 6(2), 165–175.

Published
2021-11-01
How to Cite
Nazaki, N., Soehardi, D. V. L., Sidik, M. A., Satriadi, S., Rahmawati, N., Adhayanto, O., Kukun, S. L., Nurfikha, N., Akbar, M. A., Irwandi, J., Lestari, P. I., Dewi, S. R., & Putri, W. P. A. (2021). Strategi Efektivitas Pembelajaran Daring Perguruan Tinggi pada Masa Pandemi Covid-19 di Kepulauan Riau. Takzim : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.31629/takzimjpm.v1i1.3817