Improving Critical Thinking Ability through Pilogma in Learning Mathematical Logic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31629/jg.v3i1.384

Keywords:

mathematical logic, critical thinking skills, props Pilogma

Abstract

The purpose of this study is to find out how to improve students' critical thinking skills by using props Pilogma on the material of truth value of compound logic mathematical statements. This research is a Classroom Action Research. This qualitative research was conducted by using 2 cycles and each cycle contained 2 class meetings. Researchers used observation techniques, documentation, interviews, and tests to obtain data. Data analysis techniques through the data reduction phase, data presentation and conclusion drawing and verification and triangulation of data. The subject of this research is class X of SMA Muhammadiyah Tanjungpinang. The object of research is to improve students' critical thinking ability which can be seen through test result at the end of cycle I and II and observation, documentation and interview. The results showed that students' critical thinking ability can be improved through the use of props Pilogma in learning Mathematics Logic material.

Keywords: mathematical logic, critical thinking skills, props Pilogma

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, S, dkk. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S dan Jabar, A. Safruddin. (2014). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fariski, M. (2012). Efektivitas metode pembelajaran improve dengan bantuan alat peraga miniatur tandon air terhadap hasil belajar peserta didik pada materi logika matematika semester genap kelas X SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang tahun pelajaran 2011/2012. IAIN Walisongo. Diambil dari http://eprints.walisongo.ac.id/397/.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Herdian. (2010). Kemampuan Pemahaman Matematika. [Online]. Tersedia :https://herdy07.wordpress.com/2010/05/27/kemampuan-pemahaman-matematis/.
Http://pasca.um.ac.id/wpcontent/uploads/2017/02/Ika-Rahmawati-1111119.pdf

Ibrahim dan Suparni. (2012). Pembelajaran Matematika Teori dan Aplikasinya. Yogyakarta: SUKA-Press.

Lusi, Samuel dan Nggili, R.A. (2013). Asyiknya Penelitian Ilmiah dan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: ANDI OFFSET.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Nila, K. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta. Diambil dari http://eprints.uny.ac.id/6928/

Nurhayati, S. (2012). Peningkatan hasil belajar matematika pada materi logika menggunakan alat peraga magic box (PTK Siswa Kelas XI SMK Harapan Kartasura Tahun Ajaran 2011/2012). Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diambil dari http://eprints.ums.ac.id/20899/.

Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ricardo. (2007). Cakrawala Matematika untuk SMA dan MA Kelas X. Bandung: Alfabeta

Sabandar, J. (2013). Berpikir reflektif dalam pembelajaran matematika. Tersedia di website: http://file. upi. edu/Direktori/FPMIPA/Jur. _Pend. _Matematika.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Tindakan Kelas Implementasi dan Pengembangannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumarmo, U. (2003, Oktober). Daya dan disposisi matematik: apa, mengapa dan bagaimana dikembangkan pada siswa sekolah dasar dan menengah. Makalah disajikan pada Seminar Sehari di Jurusan Matematika ITB.

Suparno. (2013). Pengaruh pembelajaran matematika menggunakan model learning cycle 7e terhadap pemahaman konsep dan berpikir kritis siswa MA Wahid Hasyim kelas X Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga. Diambil dari http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/9104.

Syah, M. (2011). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Undang-Undang Republik Indonesia. 2008. Undang-Undang No 20 Tahun 2003. Jakarta: Visimedia.

Uno, H dan Koni, S. (2013). Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Wagiman. (2010). Konsep dan Logika. Bandung: Alfabeta.

Wahyuningtyas, D. (2016). Pipa Logika Matematika. Diambil dari https://www.youtube.com/watch?v=RxiFzLzka6U

Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika. Diambil dari https://sites.google.com/site/kkgmgmpmatematika/13-Analisis.

Yulianti, E., Zulkardi, Z., & Siroj, R. A. (2010). Pengembangan alat peraga menggunakan rangkaian listrik seri-paralel untuk mengajarkan logika matematika di SMK Negeri 2 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 25–32.

Published

2018-03-31

How to Cite

Alawiah, L. T., Rahmatina, D., & Febrian, F. (2018). Improving Critical Thinking Ability through Pilogma in Learning Mathematical Logic. Jurnal Gantang, 3(1), 55–61. https://doi.org/10.31629/jg.v3i1.384

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>